Endelig igang! Hvem er vi, og hvorfor har vi startet koala.no?

Barneklær er så mye mer enn blått og rosa!

Nettbutikken Koala barneklær er endelig lansert. Vi håper dette kan bli en viktig motkraft til det kjønnsdelte markedet.

Fire venninner, søstre, svigerinner og kusiner har blitt gründere. Alle lei av at markedet kategoriserer barn etter kjønn, med figurer og farger som «passer best» til gutter eller jenter.

– Er ikke det veldig gammeldags? Barn er da unike. Min sønn skal få gå i alle farger han vil, med ulike figurer og mønstre. Jeg synes det er altfor mange klær og produkt som selges til rosa prinsesser eller blå tøffinger, sier Siri Emilie Strandman engasjert.

Hun er initiativtakeren til Koala barneklær. Da hun i 2015 skulle handle en gave til en nyfødt venninnebaby, innså hun hvor opptatt butikkene var av å skille mellom kjønn.

– Jeg ble nesten sjokkert. Hva om du ikke vet kjønn på babyen som kommer? Til og med når gaven skulle pakkes inn, måtte jeg velge mellom rosa eller blått papir.

Siri Emilie bestemte seg der og da. Hun ville starte noe som kunne være en motvekt til det kjønnsdelte markedet.

Møtte stor entusiasme

Ideen ble luftet for venner og kjente, og entusiasmen var stor. Plutselig var prosjektet igangsatt av fire ressurssterke personer - fra samme familie.

– Da Siri Emilie fortalte om koala.no syntes jeg umiddelbart det var en god idé, men det var først da jeg selv fikk barn skjønte at jeg hvor vanvittig det faktisk er. Ikke engang tannbørste eller akebrett får man tak i uten at det glinser i rosa eller blått, forteller Kari-Anne Kirsebom Strandman, søsteren til Siri Emilie.

Sammen med Malene Tollisen Strandman og Tone Strandman, har Koala fått på plass en nettbutikk med kjønnsnøytrale barneklær og -produkter. Her blir de fineste produktene på markedet, fra ulike leverandører, samlet i samme nettbutikk.

Ønsket er å tilby en spennende verden av varer, med farger og figurer for alle unger, uansett kjønn. Småbarnsforeldre skal kunne ha et friskt og fargerikt alternativ til kjønnsbestemte klær.

Leverandørene Koala samarbeider med, produserer tekstiler etisk og bærekraftig, gjerne også organisk eller økologisk. Dette gir produktene lang levetid og god kvalitet.

– Vi ønsker å tilby kjoler og skjørt også, men vi vil vekk fra at alt må være rosa og «nusselig». Vi vil tilby kjoler i ulike farger, men mønstre som ikke må knyttes til kjønn, utdyper Kari-Anne.

Nå har Koala rundt 15 leverandører. De håper å kunne utvide sortimentet etter hvert som vi finner flere produktkategorier vi mener passer inn i konseptet. Vi har mye i tankene, som tannbørster, solbriller, bursdagseffekter og sportsutstyr. Og de håper folk vil komme med innspill til produkter de ønsker seg i kjønnsnøytral form, forteller Siri Emilie.


Vil være en stemme i samfunnsdebatten

Koala vil ikke bare selge barneklær. Alle fire ønsker å være en stemme i samfunnet - og kjempe for mindre kjønnsstyrte utvalg i butikkene.

– Bare det å finne en kjønnsnøytral pysjamas til en 2-åring kan være vanskelig. I mange butikker må du først velge om du handler til gutt eller jente. Hva med en egen avdeling til nattøy for alle barn? Gjerne i rosa og blått også, men hvorfor kan ikke en pysj være rosa med aper på, og passe like fint til en gutt som en jente, undrer Siri Emilie.

– Jo mer vi har lett rundt på nett og i butikker, jo mer overrasket blir vi. Det er ekstremt hvor kjønnsdelt det er. Hva skjedde med å tenke på gjenbruk, miljø og økonomi? Alle foreldre vil vel at klær skal kunne gå i arv, uansett kjønn, legger Kari-Anne til.

Det er dette vi ønsker å gjøre noe med. Både for ungene, miljøet, lommeboka - og oss selv.

 


Kommentarene må godkjennes før de publiseres